Eet jij te veel als het negatieve gedachten regent?

Ga jij eten als het negatieve gedachten regent?

Waarom je te veel eet als het negatieve gedachten regent

Negatieve gedachten over jezelf kunnen ineens ontstaan en  steeds sterker en groter worden. Hierdoor kan je een onbedwingbare trek krijgen, ook als je net gegeten hebt. Je voelt je beter door te eten . Als je vaak eet vanwege negatieve gedachten, dan kan dit een patroon worden en een reden waardoor je te veel eet. Hieronder staan 4 tips om dit patroon te doorbreken.

Tip 1: Ga na waardoor je negatieve gedachten ontstaan

Ga voor jezelf na wanneer je deze negatieve gedachten hebt. Heb je dit bijvoorbeeld op je werk of bij bepaalde personen of als je alleen thuis bent? En waardoor ontstaan deze  gedachten? Ontstaan deze gedachten doordat iemand kritiek geeft,  je jezelf in een spiegel ziet, een afspraak niet doorgaat,  je iets moet doen wat je moeilijk vindt of doordat iets niet lukt? Waardoor en wanneer ontstaat bij jou een regen van negatieve gedachten?

 

Tip 2: Reageer anders in die situatie

Als je weet wanneer en waardoor je negatieve gedachten ontstaan, dan kan je  anders reageren. Kom voor jezelf opkomen als iemand zegt dat je iets niet goed hebt gedaan. Verander iets aan de situatie van alleen zijn. Of kan je voor jezelf nagaan hoe het komt dat je negatieve gedachten krijgt bij die persoon? Praat met iemand over de situatie waardoor je deze gedachten krijgt, bijvoorbeeld met een goede vriend(in). Wat kan jij doen om te voorkomen dat je deze negatieve gedachten krijgt op die moeilijke momenten?

 

Tip 3: Zorg voor afleiding, zodat je niet gaat eten

Als je de drang krijgt om te eten, stel jezelf dan de vraag: Eet ik omdat ik trek heb of eet ik omdat ik me naar voel door mijn negatieve gedachten? Doe wat anders dan eten als je geen trek hebt. Bel een vriend of vriendin, maak een foto, ga buiten wandelen, luister naar muziek, lees een boek, schrijf je gedachten op, lees je email, ga tekenen, ga sporten, ……. Wat kan jij anders doen dan eten, wat past bij jou?

 

Tip 4: Positieve gedachten over jezelf

Negatieve gedachten geven je een ontevreden gevoel over jezelf. Daar tegenover staan positieve gedachten, die geven je een goed gevoel over jezelf. Als je bijvoorbeeld terug denkt aan een moment in je leven waar je heel succesvol was, dan voel je je trots. Negatieve gedachten over jezelf kun je compenseren door er een positieve gedachte tegen over te zetten. Schrijf al je negatieve gedachten over jezelf op.  Schrijf daarnaast de tegenovergestelde positieve gedachte. Bijvoorbeeld : Ik kan het niet —- ik kan het wel. Ik zie er niet uit —– ik ben mooi of ik zie er goed uit.  Ik doe er niet toe —– ik doe er toe of ik ben belangrijk. Door positieve gedachten vaak te herhalen op moeilijke momenten, compenseer je de negatieve gedachte, waardoor je je beter over jezelf voelt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *