Denken en eten

Denken en eten

Eten en denken

Denken heeft invloed op wat en hoeveel we eten en hoe we ons voelen. We hebben veel gedachten bij het eten zowel voor, tijdens als na het eten.

Gedachten vóór het eten

Je kunt gaan eten omdat je gewoon trek hebt. Maar je kunt ook gaan eten door bepaalde gedachten. Bijvoorbeeld als beloning, omdat je iets lekkers verdiend hebt. Omdat je iets bereikt hebt of omdat iets juist niet gelukt is.

Denken en te veel eten

Ook tijdens het eten denken we. Gedachten kunnen ervoor zorgen dat we doorgaan met eten, terwijl we geen trek hebben. Gedachten als ‘het maakt nu niet meer uit’, ‘ik kan net zo goed doorgaan’, ‘ik ben toch al te zwaar, dus..’ of ‘ik eet de laatste restjes wel op’, kunnen ervoor zorgen dat je te veel eet. Waardoor je misselijkheid voelt of een gevoel van te veel gegeten hebt.

Na het eten – gedachten

Veel van onze gedachten ontstaan vaak juist na het eten (berouw komt na de zonde). Vooral als je het gevoel hebt te veel gegeten te hebben, dan krijg je spijt, je schaamt je of je voelt je schuldig. Hierbij heb je vooral gedachten als bijvoorbeeld: ‘had ik maar niet zoveel gegeten’, ‘waarom kon ik niet stoppen’, ‘het lukt me niet’, ‘ ik ben te dik’ en ‘wat zullen anderen wel niet van me denken’

Gevoelens en denken

Waarschijnlijk is het je opgevallen dat je gedachten te maken hebben met je gevoel. Op het moment dat je denkt dat je niet goed genoeg bent, voel je je ook onzeker. En op het moment dat je je onzeker voelt, denk je vaak dat je het niet kunt. Als je weet welke gedachten en gevoelens bij jou spelen wat eten betreft, dan kun je deze wisselwerking gaan veranderen.

Wil je graag inzicht in jouw gedachten en de invloed hiervan op jouw gevoelens? Boek dan een gratis telefonische sessie afvallen-door-inzicht sessie.

Wil je meer lezen over de redenen om te veel te eten? Klik hier.

  • Kijk hier of ‘Nieuwe eetpatronen’ iets voor jou is. Neem meteen contact met me op: T: 06-30180602 E: petra@eetpatronen.nl of laat hieronder een bericht achter:

 

Eetgewoonten herkennen

Eetgewoonten herkennen

Eetgewoonte

Een eetgewoonte herhaal je vaak, zonder er bij na te denken. Iedereen heeft eetgewoonten die goed voor je zijn, zoals eten als je trek hebt. Na het eten voel je je dan goed en voldaan. Maar er zijn ook eetgewoonten waarbij je na het eten schuld, spijt en / of frustratie voelt. Dit kan komen doordat je meer eet dan je wilt of verkeerde dingen eet waarvan je wel weet dat ze niet goed voor je zijn. Om deze eetgewoonten aan te pakken, is het belangrijk om inzicht te hebben in welke eetgewoonten je hebt en welke je wilt veranderen. Door een paar dagen  alles wat je eet te fotograferen  en / of op te schrijven, kom je erachter welke eetgewoonten je hebt.

Welke eetgewoonte wil je veranderen?

Stel jezelf tijdens en na het eten de volgende vragen:

  • Eet ik omdat ik trek heb of heb ik een andere reden?
  • Vind ik het eten lekker en geniet ik ervan?
  • Voel ik me na het eten prettig en voldaan?
  • Heb ik een gevoel van spijt, schuld en/of frustratie over wat ik gegeten heb?

Na het bijhouden van jouw eetmomenten, herken je misschien wel patronen. Eet je bijvoorbeeld meer als je afgeleid bent door je mobiele telefoon? Eet je omdat je je verveelt of omdat je je verdrietig voelt? En voel je je daarna schuldig? Als je na eten een gevoel van spijt, schuld en / of frustratie hebt, dan eet je hoogst waarschijnlijk om een andere reden dan dat je trek hebt. Zodra je een goed beeld hebt van wat jouw eetgewoonten zijn, kan je voor jezelf besluiten welke eetgewoonten je wilt veranderen. Daarvoor is het belangrijk om inzicht te hebben in de oorzaak van jouw eetgewoonten. Factoren die hierbij een rol spelen zijn gedachten, gevoelens en behoeftes. 

Welke eetgewoonte wil jij graag veranderen?

Wil je meer lezen over de redenen die mensen hebben om te eten als ze geen trek hebben? Klik hier.

  • Kijk hier of ‘Nieuwe eetpatronen’ iets voor jou is. Neem meteen contact met me op: T: 06-30180602 E: petra@eetpatronen.nl of laat hieronder een bericht achter:

 

Druk op je werk en eten

Druk op je werk en eten

Als je het druk hebt op je werk, dan kan het een reden zijn om te veel te eten of te eten terwijl je geen trek hebt. Ga voor jezelf na hoe je omgaat met eten in zo’n situatie.

Eten als je het druk hebt op je werk

Hoe ga jij om met eten als je het druk hebt op je werk? Want als jij het druk hebt op je werk dan:

  • Vergeet je te eten
  • Neem je de tijd niet om te eten
  • Zodra je even tijd hebt tussen de bedrijven door, dan eet je iets
  • Je eet terwijl je doorgaat met werken

Gevolgen

Als je één van de bovenstaande gewoontes herkent, dan heeft dat gevolgen voor wat je eet en hoeveel je eet op een werkdag.

  • Als je vergeet te eten, dan kan het zijn dat je ’s avonds  thuis bij de maaltijd extra veel eet.
  • Je neemt niet de tijd om te eten waardoor je onbewust eet. Je merkt niet wanneer je genoeg gegeten hebt en voldaan bent, want je bent met iets anders bezig. Hierdoor merk je dat je alles op hebt gegeten zonder het gevoel dat je genoeg gegeten hebt en eigenlijk weet je ook niet hoe het smaakte.
  •  Doordat je geen tijd vrijmaakt  om te eten kies je misschien eerder voor een snelle ongezonde hap.
  • Als je de hele dag druk bent geweest op je werk, dan neem je dit gevoel mee naar huis. Met als gevolg dat je thuis je maaltijd op dezelfde manier eet:  gehaast en snel zonder dat je merkt wanneer je genoeg hebt gegeten.

Als je naar de bovenstaande gevolgen kijkt, dan kan je te veel eten doordat je het druk hebt op je werk.

Tips

Om te voorkomen dat je te veel eet met de drukte op je werk, volgen hieronder een aantal tips

  • Maak tijd vrij en neem de tijd om rustig te eten op je werk.
  • Eet bewust: Hoe ziet, ruikt en smaakt je eten?
  • Eet met anderen, zodat je gezamenlijk tijd vrijmaakt om te eten.
  • Is de werkdruk voor jou te hoog?
    • Wat kun je zelf doen om de werkdruk te verlagen?
    • Praat erover met je collega’s en leidinggevende
    • Hoe kunnen anderen jou helpen om de werkdruk te verlichten?
  • Laat de drukte van je werk op je werk en neem het niet mee naar huis.

    Wil jij de oorzaak ontdekken van jouw eetgewoontes?

    Download meteen: Ontdek in 4 stappen de oorzaak van jouw eetgewoontes

    Heb jij andere redenen om te eten terwijl je geen trek hebt?

    Hier kun je berichten lezen over andere redenen om te eten als je geen trek hebt en waardoor je ontevreden bent over je gewicht.  Volg eetpatronen op Instagram of Facebook, waar regelmatig berichten staan over redenen om te eten als je geen trek hebt.

    Kijk hier of ‘Nieuwe eetpatronen’ iets voor jou is. Neem meteen contact met me op: T: 06-30180602 E: petra@eetpatronen.nl of laat hieronder een bericht achter:

 

 

Waarom eet je altijd je bord leeg?

Waarom eet je altijd je bord leeg?

Wat is de reden om je bord altijd leeg te eten?

Aan mensen heb ik gevraagd of ze hun bord altijd leegeten. Daarop kreeg ik heel vaak het antwoord ja. Vervolgens vroeg ik waarom ze hun bord altijd leegeten. Dit zijn de antwoorden:

  • Dat weet ik niet
  • Dat heb ik zo geleerd
  • Ik heb er voor betaald
  • Uit beleefdheid
  • Het geeft een gevoel van voldoening als je bord leeg is
  • Uit gewoonte
  • Ik heb trek
  • Dan kan ik iets anders gaan doen
  • Ik wil geen eten weggooien
  • Onder druk van anderen, die vinden dat ik mijn bord leeg moet eten
  • Ik wil geen restjes bewaren

Herken jij redenen van deze lijst of heb jij een andere reden om de lijst aan te vullen? Laat het me weten.

Eet je te veel omdat je je bord altijd leeg eet?

Als je altijd je bord leeg eet, dan kan het een reden zijn om te veel te eten. Dan eet je tot je bord leeg is, ook al heb je het gevoel dat je genoeg gegeten hebt. Of je schept nog een keer op, want je wilt geen eten weggooien. Het zijn eetgewoontes, waardoor je eet terwijl je geen trek meer hebt.

Tips om minder te eten

Hieronder volgen een aantal tips om minder te eten en toch je bord leeg te eten. Althans als het voor jou een reden is om ontevreden te zijn met je gewicht of je zelf het gevoel hebt dat je daardoor te veel eet.

  1. Maak minder eten klaar
  2. Gebruik een kleiner bord
  3. Schep minder eten op
  4. Schep maar één keer op
  5. Eet bewust: kijk, ruik en proef wat je eet
  6. Neem de tijd om te eten, want het duurt ongeveer 20 minuten voordat je het signaal krijgt dat je genoeg gegeten hebt
  7. Bespreek met anderen waarom je je bord niet leegeet, waarom je minder wilt eten of waarom jij je bord altijd leeg eet

Wil jij de oorzaak ontdekken van jouw eetgewoontes?

Download meteen: Ontdek in 4 stappen de oorzaak van jouw eetgewoontes

Heb jij andere redenen om te eten terwijl je geen trek hebt?

Hier kun je berichten lezen over andere redenen om te eten als je geen trek hebt en waardoor je ontevreden bent over je gewicht.  Volg eetpatronen op Instagram of Facebook, waar regelmatig berichten staan over redenen om te eten als je geen trek hebt.

Wil jij jouw redenen ontdekken van jouw eetgewoontes?

Kijk hier of ‘Nieuwe eetpatronen’ iets voor jou is. Neem meteen contact met me op: T: 06-30180602 E: petra@eetpatronen.nl of laat hieronder een bericht achter:

Stress

 Stress, een reden om te eten?

Eet jij vanwege stress? En stapelt jouw stress zich dagelijks op? Eet je hierdoor meer dan je wilt? Ben je daardoor ontevreden met je gewicht? Lees dan deze 4 tips, zodat je weet wat je kunt doen.

1. Herken stress

Behalve eten, kun je ook andere signalen bij jezelf waarnemen als je gestrest bent. Deze signalen kunnen je helpen om stress te herkennen in bepaalde situaties. Kijk maar in de lijst met veel voorkomende signalen welke jij hiervan herkend.

  • Snel geïrriteerd
  • Onvriendelijk
  • Hoofdpijn
  • Meer zelfkritiek
  • Sneller boos
  • Nek- en rugklachten
  • Doorgaan, niet meer ontspannen
  • Dingen vergeten
  • Piekeren
  • Je zorgen maken
  • Slaapproblemen
  • Opgejaagdheid
  • Geen zin
  • Gespannen spieren
  • Emotioneel

Herken jij deze signalen of heb je andere signalen waardoor je weet dat je gestrest bent?  Als jij jouw signalen herkent, dan kun je nu verder gaan ontdekken waardoor ze ontstaan.

2. Oorzaak

Wat zorgt er nu eigenlijk voor dat jij je gestrest bent waardoor je al die signalen krijgt? Want als je weet waardoor het komt, dan kun je daar iets aan doen. Zoals je hieronder ziet, zijn er 4 gebieden die mensen veelal stress geeft.

  • Werk
    • Ongelukkig in je werk
    • Hoge werkdruk of te veel verantwoordelijkheid
    • Slecht management
    • Onzekerheid baan
  • Relatie met je partner, kinderen en/of familie waarbij je het volgende merkt:
    • Irritatie
    • zorgen
    • ruzie
    • verdriet
    • ongeduld
  • Geld: geldproblemen
  • Onzekerheid
    • Ziekte
    • Ingrijpende gebeurtenissen
    • Angst, somber, verdriet, schuldgevoel, …

Herken jij  één of meerdere gebieden, waardoor je regelmatig gestrest bent?    Dan kun je voor jezelf nagaan wat je kunt doen om de stress op de verschillende gebieden te verminderen. Hieronder staan manieren om het anders te doen.

3. Praten

Als je gestrest wordt in bepaalde situaties of met bepaalde personen, ga dan hierover in gesprek met degene die het betreft. Maar heb je een reden om dit niet te doen? Praat er dan over met iemand die je vertrouwt en ga op zoek naar oplossingen om de relatie en de situatie te veranderen en te verbeteren.

4. Ontspanning en afleiding

Als je jouw signalen van stress herkent, probeer je dan te ontspannen, door:

  • Ontspan door 3x diep adem te halen
  • Ga een kwartiertje wandelen
  • Ga sporten
  • Zoek afleiding, bijvoorbeeld door je email, social media of een spelletje te spelen.