Stress

 Stress, een reden om te eten?

Eet jij vanwege stress? En stapelt jouw stress zich dagelijks op? Eet je hierdoor meer dan je wilt? Ben je daardoor ontevreden met je gewicht? Lees dan deze 4 tips, zodat je weet wat je kunt doen.

1. Herken stress

Behalve eten, kun je ook andere signalen bij jezelf waarnemen als je gestrest bent. Deze signalen kunnen je helpen om stress te herkennen in bepaalde situaties. Kijk maar in de lijst met veel voorkomende signalen welke jij hiervan herkend.

  • Snel geïrriteerd
  • Onvriendelijk
  • Hoofdpijn
  • Meer zelfkritiek
  • Sneller boos
  • Nek- en rugklachten
  • Doorgaan, niet meer ontspannen
  • Dingen vergeten
  • Piekeren
  • Je zorgen maken
  • Slaapproblemen
  • Opgejaagdheid
  • Geen zin
  • Gespannen spieren
  • Emotioneel

Herken jij deze signalen of heb je andere signalen waardoor je weet dat je gestrest bent?  Als jij jouw signalen herkent, dan kun je nu verder gaan ontdekken waardoor ze ontstaan.

2. Oorzaak

Wat zorgt er nu eigenlijk voor dat jij je gestrest bent waardoor je al die signalen krijgt? Want als je weet waardoor het komt, dan kun je daar iets aan doen. Zoals je hieronder ziet, zijn er 4 gebieden die mensen veelal stress geeft.

  • Werk
    • Ongelukkig in je werk
    • Hoge werkdruk of te veel verantwoordelijkheid
    • Slecht management
    • Onzekerheid baan
  • Relatie met je partner, kinderen en/of familie waarbij je het volgende merkt:
    • Irritatie
    • zorgen
    • ruzie
    • verdriet
    • ongeduld
  • Geld: geldproblemen
  • Onzekerheid
    • Ziekte
    • Ingrijpende gebeurtenissen
    • Angst, somber, verdriet, schuldgevoel, …

Herken jij  één of meerdere gebieden, waardoor je regelmatig gestrest bent?    Dan kun je voor jezelf nagaan wat je kunt doen om de stress op de verschillende gebieden te verminderen. Hieronder staan manieren om het anders te doen.

3. Praten

Als je gestrest wordt in bepaalde situaties of met bepaalde personen, ga dan hierover in gesprek met degene die het betreft. Maar heb je een reden om dit niet te doen? Praat er dan over met iemand die je vertrouwt en ga op zoek naar oplossingen om de relatie en de situatie te veranderen en te verbeteren.

4. Ontspanning en afleiding

Als je jouw signalen van stress herkent, probeer je dan te ontspannen, door:

  • Ontspan door 3x diep adem te halen
  • Ga een kwartiertje wandelen
  • Ga sporten
  • Zoek afleiding, bijvoorbeeld door je email, social media of een spelletje te spelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *