Denken en eten

Denken en eten

Eten en denken

Denken heeft invloed op wat en hoeveel we eten en hoe we ons voelen. We hebben veel gedachten bij het eten zowel voor, tijdens als na het eten.

Gedachten vóór het eten

Je kunt gaan eten omdat je gewoon trek hebt. Maar je kunt ook gaan eten door bepaalde gedachten. Bijvoorbeeld als beloning, omdat je iets lekkers verdiend hebt. Omdat je iets bereikt hebt of omdat iets juist niet gelukt is.

Denken en te veel eten

Ook tijdens het eten denken we. Gedachten kunnen ervoor zorgen dat we doorgaan met eten, terwijl we geen trek hebben. Gedachten als ‘het maakt nu niet meer uit’, ‘ik kan net zo goed doorgaan’, ‘ik ben toch al te zwaar, dus..’ of ‘ik eet de laatste restjes wel op’, kunnen ervoor zorgen dat je te veel eet. Waardoor je misselijkheid voelt of een gevoel van te veel gegeten hebt.

Na het eten – gedachten

Veel van onze gedachten ontstaan vaak juist na het eten (berouw komt na de zonde). Vooral als je het gevoel hebt te veel gegeten te hebben, dan krijg je spijt, je schaamt je of je voelt je schuldig. Hierbij heb je vooral gedachten als bijvoorbeeld: ‘had ik maar niet zoveel gegeten’, ‘waarom kon ik niet stoppen’, ‘het lukt me niet’, ‘ ik ben te dik’ en ‘wat zullen anderen wel niet van me denken’

Gevoelens en denken

Waarschijnlijk is het je opgevallen dat je gedachten te maken hebben met je gevoel. Op het moment dat je denkt dat je niet goed genoeg bent, voel je je ook onzeker. En op het moment dat je je onzeker voelt, denk je vaak dat je het niet kunt. Als je weet welke gedachten en gevoelens bij jou spelen wat eten betreft, dan kun je deze wisselwerking gaan veranderen.

Wil je graag inzicht in jouw gedachten en de invloed hiervan op jouw gevoelens? Boek dan een gratis telefonische sessie afvallen-door-inzicht sessie.

Wil je meer lezen over de redenen om te veel te eten? Klik hier.

  • Kijk hier of ‘Nieuwe eetpatronen’ iets voor jou is. Neem meteen contact met me op: T: 06-30180602 E: petra@eetpatronen.nl of laat hieronder een bericht achter:

 

Categorieëna

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *